Przejdź do treści

Regulamin KRUP

Rektorzy Uniwersytetów zgromadzeni w Krakowie w dniu 16 lutego 1989 r.

  • nawiązując do tradycji Rady Rektorów Polskich Szkół Akademickich oraz Konferencji Rektorów Europejskich i postanowień Wielkiej Karty Uniwersytetów Europejskich podpisanej 18 września 1988 r. w Bolonii;
  • mając na uwadze wielką rolę Uniwersytetów w rozwoju nauki i kultury oraz szerzeniu wiedzy i wychowaniu przyszłych pokoleń Polaków

powołali Konferencję Rektorów Uniwersytetów Polskich.

§1

  1. Dla realizacji powyższych celów Konferencja Rektorów Uniwersytetów, zwana dalej Konferencją:
    1. opracowuje i przedstawia opinie i stanowiska w sprawach istotnych dla rozwoju polskiej nauki, kultury i oświaty; przedstawia ministrowi właściwemu ds. szkolnictwa wyższego i nauki, Parlamentowi RP, a także innym podmiotom, organom lub instytucjom stanowiska i opinie odnośnie problemów nurtujących środowisko akademickie;
    2. współpracuje z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz innymi organami kolegialnymi reprezentującymi polskie środowisko akademickie i naukowe.
  2. W swoich pracach Konferencja nawiązuje do wniosków wynikających z prac Konferencji Rektorów Europejskich.

§2

  1. W skład Konferencji wchodzą rektorzy uniwersytetów działających na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej oraz rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
  2. O przyjęcie do KRUP może wnioskować uczelnia w rozumieniu art.16 ust.3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce” ( Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.), przy czym w uczelni muszą być reprezentowane „Dziedzina nauk humanistycznych”, „Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych” oraz „Dziedzina nauk społecznych”, a także uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych lub stopni w dziedzinie sztuki w co najmniej 12 dyscyplinach.
  3. Wymogi określone w ust. 2 nie mają charakteru bezwzględnie wiążącego i stanowią jedynie kryteria pomocnicze przy podejmowaniu decyzji przez zgromadzenie ogólne KRUP.
  4. Procedura składania i rozpatrywania wniosków o przyjęcie uczelni do KRUP stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu.

§3

  1. Przewodniczącym Konferencji jest rektor wybrany spośród jej członków.
  2. Wybór Przewodniczącego dokonuje się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Konferencji.
  3. Kadencja Przewodniczącego Konferencji obejmuje okres kadencji rektorskiej.

§4

  1. Na wniosek Przewodniczącego Konferencja wybiera spośród swoich członków dwóch Zastępców Przewodniczącego Konferencji.
  2. Na wniosek Przewodniczącego Konferencja powołuje Sekretarza Konferencji.
  3. Wyboru Przewodniczącego i Zastępców dokonuje Konferencja na swoim pierwszym posiedzeniu nowej kadencji władz rektorskich lub przed rozpoczęciem kadencji na posiedzeniu rektorów-elektów, jeżeli we wszystkich uczelniach KRUP zostały zakończone wybory rektorów.
  4. W skład Prezydium Konferencji wchodzą: Przewodniczący, dwóch Zastępców Przewodniczącego i Przewodniczący Komisji KRUP.

§5

  1. Zasadniczym forum działania Konferencji są jej posiedzenia plenarne.
  2. W okresie między posiedzeniami plenarnymi w imieniu Konferencji wypowiada się Przewodniczący Konferencji. Przedstawienie stanowiska Konferencji Przewodniczący może poprzedzić zasięgnięciem opinii Prezydium KRUP.
  3. Posiedzenia plenarne powinny być zwoływane co najmniej dwa razy w roku akademickim.
  4. Posiedzenie nadzwyczajnie może być zwołane z inicjatywy Przewodniczącego lub na wniosek co najmniej trzech członków Konferencji.
  5. Na posiedzenia Konferencji Przewodniczący może zaprosić osoby nie będące jej członkami.
  6. Na wniosek Przewodniczącego tytuł Honorowego Przewodniczącego może uzyskać Przewodniczący Konferencji poprzedniej kadencji.

§6

Konferencja przyjmuje uchwały oraz formułuje opinie i stanowiska zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków, z wyłączeniem §2 ust. 5 i § 3 ust. 2.

§7

  1. Przewodniczący Konferencji kieruje jej pracami. Przygotowuje, zwołuje i przewodniczy posiedzeniom oraz ustala projektowany porządek obrad.

§8

  1. W razie braku możliwości wzięcia udziału w posiedzeniu Konferencji rektor uniwersytetu może delegować do uczestnictwa w jej obradach prorektora.
  2. Na podstawie pisemnego upoważnienia rektora prorektor uczestniczy w posiedzeniu z głosem stanowiącym.

§9

  1. Koszty organizacji posiedzenia Konferencji ponosi organizator posiedzenia.
  2. Związane z posiedzeniem Konferencji koszty podróży i zakwaterowania członków KRUP, w tym osób, o których mowa w § 4 ust. 4, ponoszą odrębnie członkowie KRUP. Biuro KRUP ponosi związane z posiedzeniem Konferencji koszty podróży i zakwaterowania:
    1. zaproszonych na posiedzenie osób, o których mowa w § 5 ust. 5;
    2. sekretarza KRUP;
    3. pracownika Biura KRUP.

Biuro KRUP ponosi także koszty bieżącej obsługi Biura.

§10

  1. Z posiedzenia Konferencji sporządza się syntetyczny protokół, który zawiera opinie i stanowiska przyjęte na posiedzeniu.
  2. Zatwierdzony protokół otrzymują członkowie Konferencji oraz inni adresaci zależnie od postanowień Konferencji.

§11

Regulamin niniejszy może być zmieniony odpowiednią uchwałą Konferencji.

§12

  • Tekst regulaminu został przyjęty na posiedzeniu Konferencji w dniu 10 października 1999 r.
  • Zmiana brzmienia §9 została przyjęta uchwałą Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich w dniu 22 maja 2003 r.
  • Zmiana brzmienia §2 została przyjęta uchwałą Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich w dniu 4 listopada 2005 r.
  • Zmiana brzmienia §2 ust. 1 została przyjęta uchwałą Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich w dniu 4 marca 2006 r.
  • Zmiana brzmienia §2 ust. 1 została przyjęta uchwałą Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich w dniu 13 listopada 2009 r.
  • Zmiana brzmienia §5 ust. 5 została przyjęta uchwałą Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich w dniu 25 września 2020 r.
  • Zmiana brzmienia §2 ust. 2 i ust.3 oraz §9 została przyjęta uchwałą Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich w dniu 20 października 2023 r.
  • Zmiana brzmienia §2 ust.3, §4 ust. 3 i 4, §5 ust. 1,2,3 i 6, §6 oraz §9 ust.1 i 2 została przyjęta uchwałą Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich w dniu 22 października 2024 r.
  • Zmiana brzmienia §1 ust. 1, §2 ust. 2, 3, 4 i 5 została przyjęta uchwałą Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich w dniu 18 lutego 2025 r.