Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich (KRUP) powołuje:
Uniwersytecką Komisję Finansową (UKF),
Uniwersytecką Komisję Kształcenia (UKK),
Uniwersytecką Komisję Nauki (UKN),
Uniwersytecką Komisję Umiędzynarodowienia (UKU) w celu prowadzenia działalności analitycznej, wymiany doświadczeń oraz opracowywania sposobów realizacji misji klasycznych uniwersytetów w szeroko pojętych obszarach, odpowiednio:
polityki finansowej, kadrowej i zarządczej,
kształcenia i spraw studenckich,
działalności naukowo-badawczej, wdrażania wyników badań naukowych,
współpracy międzynarodowej i umiędzynarodowienia uczelni
Niniejszy Regulamin stanowi ramy działania wszystkich Komisji wymienionych w ust. 1.
§ 2
W skład Komisji wchodzą prorektorzy właściwi ze względu na obszar jej działania, wskazani przez Rektora każdej z uczelni KRUP.
W wyjątkowym przypadku Rektor może wskazać innego przedstawiciela swojego uniwersytetu do reprezentowania go w pracach Komisji.
§ 3
Kadencja Komisji jest zgodna z kadencją władz rektorskich klasycznych uniwersytetów, z zastrzeżeniem ust. 2.
Jeśli w trakcie trwania kadencji, o której mowa w ust. 1 dochodzi do zmiany na stanowisku reprezentanta danego uniwersytetu w Komisji, Rektor tego uniwersytetu w najszybszym możliwym terminie informuje Przewodniczącego Komisji o zmianie i wskazaniu nowego reprezentanta. Wskazanie to jest ważne na okres określony w ust. 1.
§ 4
Wskazania członków Komisji nowej kadencji, o którym mowa w par. 2, dokonują rektorzy-elekci KRUP nowej kadencji, informując o decyzji Przewodniczącego KRUP upływającej kadencji. Przewodniczący KRUP upływającej kadencji powinien zapewnić zebranie wskazań członków Komisji nowej kadencji najpóźniej do dnia 31 sierpnia roku, w którym następuje zmiana władz rektorskich klasycznych uniwersytetów.
Członkowie Komisji nowej kadencji zgłaszają kandydatów na Przewodniczących Komisji do 15 września roku, w którym rozpoczyna się nowa kadencja władz rektorskich.
Przewodniczący KRUP, po uzyskaniu informacji o składzie Komisji nowej kadencji oraz o kandydatach na Przewodniczących zwołuje posiedzenie plenarne Komisji. Na tym posiedzeniu Komisja wskazuje Przewodniczącego Komisji w głosowaniu niejawnym spośród kandydatów zgłoszonych przez członków Komisji.
Przewodniczącego Komisji powołuje w formie uchwały KRUP na pierwszym swoim posiedzeniu w nowej kadencji. KRUP jest uprawniona do odwołania Przewodniczącego Komisji na wniosek Komisji lub z własnej inicjatywy.
Powołanie Przewodniczącego Komisji kończy dotychczasową i rozpoczyna nową kadencję Komisji.
W przypadku przerwania kadencji Przewodniczącego w trakcie kadencji, KRUP powinna w możliwie najszybszym terminie powołać nowego Przewodniczącego Komisji, po zasięgnięciu opinii jej członków, na okres do końca kadencji władz rektorskich, o którym mowa w par. 3 ust. 1.
§ 5
Komisja obsługiwana jest przez sekretariat Komisji. Do jego zadań należy organizowanie bieżącej pracy Komisji, upowszechnianie i opracowywanie informacji, zbieranie opinii i stanowisk przyjętych na posiedzeniach, prowadzenie dokumentacji, utrzymywanie kontaktu z członkami Komisji.
Na wniosek Przewodniczącego Komisji, Komisja może powołać Sekretarza Komisji, którego zadaniem jest koordynowanie prac sekretariatu i współpraca z Przewodniczącym Komisji w organizacji prac Komisji. Sekretarzem Komisji może być pracownik jednego z uniwersytetów KRUP posiadający co najmniej stopień doktora.
Sekretarz Komisji może zostać odwołany przez Komisję w każdym czasie, na wniosek Przewodniczącego Komisji lub co najmniej trzech jej członków.
O siedzibie sekretariatu Komisji decyduje Przewodniczący Komisji.
§ 6
Zasadniczym forum działania Komisji są zwyczajne posiedzenia plenarne.
Posiedzenia zwyczajne powinny być zwoływane co najmniej 2 razy w roku kalendarzowym.
Posiedzenia zwyczajne zwołuje Przewodniczący Komisji. Nadzwyczajne posiedzenie Komisji może być zwołane z inicjatywy Przewodniczącego Komisji lub na wniosek co najmniej trzech członków Komisji.
Na posiedzenie Komisji jej Przewodniczący może zaprosić osoby nie będące jej członkami.
§ 7
Przewodniczący Komisji reprezentuje Komisję na zewnątrz, w szczególności wobec KRUP.
Przewodniczący kieruje pracami Komisji – przygotowuje program posiedzeń, przewodniczy obradom, ustala ich porządek oraz nadzoruje prace sekretariatu Komisji.
Przewodniczący Komisji może zobowiązać jej członków do przygotowania i przedstawienia tematów mających być przedmiotem obrad.
W celu usprawnienia i zwiększenia efektywności prac Komisji, na wniosek Przewodniczącego Komisji, Komisja może powołać spośród swoich członków jednego lub dwóch Zastępców Przewodniczącego Komisji, którzy wspólnie z Przewodniczącym stanowią Prezydium Komisji.
Zastępca Przewodniczącego Komisji może zostać odwołany przez Komisję w każdym czasie, na wniosek Przewodniczącego Komisji lub na wniosek co najmniej pięciu jej członków.
Zastępcy Przewodniczącego, w zakresie określanym doraźnie przez Przewodniczącego, dysponują uprawnieniami określonymi w ust. 2.
§ 8
Działalność Komisji finansowana jest z funduszy uniwersytetów członkowskich oraz ze środków KRUP.
Komisje KRUP ustalają niezależnie źródła i sposoby finansowania poszczególnych elementów swojej działalności.
KRUP podejmuje uchwałę o wysokości rocznej składki od Uniwersytetów członkowskich na potrzeby pokrycia całości lub określonej części kosztów działalności Komisji.
Przewodniczący Komisji jest odpowiedzialny za właściwe gospodarowanie środkami pozostającymi w dyspozycji Komisji.
Obsługę finansowo-księgową Komisji prowadzi biuro i Sekretariat KRUP we współpracy z sekretariatem Komisji.
§ 9
Zmian Regulaminu Komisji dokonuje w formie uchwały KRUP, z własnej inicjatywy lub na wspólny wniosek Przewodniczących Komisji wymienionych w par. 1 ust. 1.
Poszczególne Komisje KRUP mogą z własnej inicjatywy przyjąć dodatkowe uregulowania, które precyzują sposób i formy ich działania. Ustalenia wewnętrzne nie mogą być sprzeczne z niniejszym Regulaminem.