Pierwsze posiedzenie Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich odbyło się w Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie 22.10.2024 r. Obradom przewodniczył Przewodniczący prof. Piotr Stepnowski, Rektor Uniwersytetu Gdańskiego.
Przewodniczący otwierając obrady i witając wśród obradujących poprzedniczkę w KRUP a obecnie Przewodniczącą Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, prof. Bogumiłę Kaniewską, Rektor Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, zadeklarował konstruktywne wsparcie zgromadzenia KRUP dla działań KRASP.
Rektorzy zgromadzenia gościli w UMCS w Lublinie w związku z inauguracją jubileuszowych obchodów 80-lecia uczelni. Gospodarz Rektor prof. Radosław Dobrowolski zabrał głos prezentując osiągnięcia swojej społeczności akademickiej.
Zgodnie z planowanym porządkiem posiedzenia Rektorzy zaopiniowali pozytywnie kandydatury na przewodniczących komisji KRUP w kadencji 2024 – 2028. I tak na mocy uchwał: Uniwersyteckiej Komisji Kształcenia przewodniczyć będzie prof. Joanna Wójcik (UAM), Uniwersyteckiej Komisji Umiędzynarodowienia prof. Anna Jurkowska – Zeidler (UG), Uniwersyteckiej Komisji Finansów prof. Zbigniew Bukowski (UKW), a Uniwersyteckiej Komisji Nauki prof. Zbigniew Lalak (UW). Komisje mają za zadanie wspierać działania KRUP w określonych obszarach.
Przez aklamację przyjęto również uchwałę o nadaniu prof. Bogumile Kaniewskiej tytułu Honorowej Przewodniczącej KRUP.
W dalszej części obrad zgromadzenie KRUP przyjęło poprawki w regulaminie KRUP i komisji, a także omówione zostały kwestie zwiększenia dotacji na Narodowe Centrum Nauki, finansowanie szkolnictwa wyższego, sprawa niewłaściwego wydawania wiz, trwająca ewaluacja i jej działanie w przyszłości oraz proponowane zmiany w Ustawie o nauce szkolnictwie wyższym.
Z kolei nowo wybrani przewodniczący komisji syntetycznie przedstawili plany działań w najbliższym czasie.
Już po zakończeniu części plenarnej posiedzenia rektorzy spotkali się z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego Dariuszem Wieczorkiem, z którym rozmawiali o palących problemach szkolnictwa wyższego.